Zdravá svačina

K hlavním zásadám zdravé výživy patří především pravidelné stravování jak u dospělých, tak i u dětí. Tak jako by měla být základem dne tři hlavní jídla – snídaně, oběd, večeře, nemělo by se zapomínat ani na pravidelné svačiny. Snídaně je základ pro celý den. Nastartuje tak den a doplní deficity tekutin po noční pauze.

Pravidelné svačiny zabraňují hladu a dodávají potřebnou energii pro učení a sportovní aktivity. Podávání svačin dětem je velmi důležité nejen pro jejich správný vývoj, ale také pro vytvoření celoživotního návyku pravidelně se stravovat. Směřovat děti k tomuto návyku je v dnešní době stále složitější. Už na chodbách škol se setkáváme s automaty na různé sladké nápoje a cukrovinky, které mezi zdravou svačinu rozhodně nepatří.

Správná svačina pro děti

Co je tedy myšleno zdravou svačinou pro děti?? Spolehlivá dodávka vitamínů je zejména v ovoci a zelenině. Krom vitamínů nám také dodávají minerální látky. Další nezbytnou součástí svačin jsou obiloviny. Obiloviny podáváme nejčastěji ve formě celozrnného chleba, cornflakesů nebo müsli tyčinek. V tomto případě není pravidlo, že každá müsli tyčinka je vždy pro organismus přínosem. Měli bychom věnovat pozornost množství cukrů a tuků uvedených na obalu. Mnohé jsou uvedeny jako zcela dietní, ale po kontrole na údaje zjistíte, že tomu tak mnohdy není.

Další důležitou složkou svačin jsou mléčné výrobky (jogurty, smetánky, tvaroh, mléko, sýr). I zde věnujeme pozornost množství tuků.V neposlední řadě je nutno včlenit do zdravé svačiny i dostatečný příjem tekutin. Nejčastěji podávanou tekutinou by měla být voda. Spolehlivě zažene žízeň a přitom neobsahuje kalorie nebo cukry. Minerální vody a perlivé vody jsou vhodné zejména při sportovních aktivitách. I zde bychom však měli věnovat pozornost množství kalorií a zaměřit se také na to, zda neobsahují nějaká barviva. Ovocné džusy jsou velmi vítanou tekutinou, pokud jsou čerstvě vylisované. Mnoho balených džusů totiž obsahuje velké množství přidaného cukru a konzervačních látek.

Proč je zdravá svačina tak důležitá pro správný vývoj dětí, ale i dospělých, bylo již zmíněno ve druhém odstavci. Měli bychom také upozornit na následky, které mohou vzniknout nepravidelnou a ne příliš zdravou stravou. Nesprávná výživa často vede k řadě onemocnění jako např. k oslabenému imunitnímu systému, poruchám zažívání, rakovinám, diabetu, vysokému krevnímu tlaku, onemocnění srdce, cév či obezitě.

Tipy na zdravou svačinu

  1. Celozrnný chléb či rohlík s rostlinným tukem a kuřecí šunkou + zelenina + voda
  2. Celozrnný chléb s tvarohem a pažitkou + zelenina + voda
  3. Rohlík s rostlinným tukem a medem + ovoce + voda
  4. Müsli s ovocným jogurtem + ovoce + ovocný nápoj
  5. Přesnídávka nebo smetánek + ovoce + oříšky, rozinky + voda
  6. Celozrnný chléb se šunkou a sýrem + zelenina + sušené ovoce + ovocný čaj

Každý příjem by měl odpovídat výdeji, a proto je dobré zvolit jinou svačinu pro klidný, odpočinkový den a jinou pro výlety či sportovní aktivity.

 

Jen se svačinami namazanými doma víte, co vaše dítě jí.

Zdravá svačina patří do témat
  • samah 19.05.2011 21:57:26

    Jmenuji se Sam,
    Šel jsem přes váš profil
    Je to velmi zajímavé
    Pro mě, pak můžete kontaktovat
    Z mého e-mailu
    Dám vám moji fotku, tam
    A řeknu vám více o sobě.
    samah.
    (Just4samah@yahoo.co.uk)

    "Pamatujte si, že je ten největší dar nelze nalézt v obchodech, ani pod stromem, ale v srdcích opravdových přátel"

  • Deti, co neranajkuju maju znizenu sustredenost Petra 05.05.2009 11:29:19

    Musim naprosto suhlasit.Podla jedneho vyskumu, studenti, ktorí neraňajkovali boli už okolo desiatej v skole menej výkonní a pozorní. Dobry clanok o tom je aj na http://www.fitcomplex.sk/…m-jedlom-dna

    Vela ludi si mysli, ze si ked si da rozok s dzemom, tak je to v poriadku. To ale nie su ziadne ranajky!

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku