Zaostřeno na tuky ve výživě seniorů

Fyziologické změny a zhoršený zdravotní stav, které s sebou přináší stáří, jsou častou příčinou a zároveň důsledkem nedostatečného příjmu stravy. Pokud si máme zachovat vitalitu do pozdního věku, je nutné přizpůsobit stravování vyšší potřebě a zároveň horšímu vstřebávání živin.

Příčiny podvýživy seniorů:

  • snížené chuťové a čichové vnímání (až u 80 % seniorů) a atrofie chuťových pohárků, vedoucí ke snížení chuti k jídlu
  • snížený pocit žízně a snížená potřeba pít, vedoucí k dehydrataci
  • suchost v ústech, choroby dásní či umělý chrup, vyvolávající potíže s konzumací jídel
  • zhoršená pohyblivost a zhoršený zrak, vedoucí ke snížené schopnosti nákupu
    i přípravy pokrmů
  • stárnutí vnitřních orgánů, zhoršující vstřebávání a využitelnost živin
  • psychická situace, nezájem, apatie, lhostejnost, vedoucí k jednostranné výživě, převážně s vyšším obsahem sacharidů
  • zhoršená ekonomická situace

 

Senioři, kteří žijí v domácím prostředí společně s partnerem, mají tu výhodu, že věnují výběru potravin, přípravě jídel i společnému stolování více pozornosti a péče. Osaměle žijící jednotlivci často ztrácí motivaci a „odbývají se“. O moc lépe na tom nejsou ani senioři v institucionální péči, kde až 60 % seniorů trpí podvýživou.

Tuky ve výživě seniorů

Tuky patří mezi základní živiny. Jsou zdrojem energie, nositeli v tuku rozpustných vitamínů i zdrojem pro tělo nezbytných mastných kyselin. Tuky zároveň významným způsobem ovlivňují chuť, jídlo zjemní, zlepší jeho konzistenci a tedy i možnost konzumace např. osobám s nemocným chrupem, kterým se pak lépe polyká.

Třetinu energie získejte z tuků

Důležité je rozložit spotřebu tuku průběžně do celého dne. Nárazová konzumace většího množství tuku či tučného jídla může způsobit jak průjem, tak závažnější zdravotní problémy, např. žlučníkový záchvat, podráždění slinivky břišní apod.

Pokud ve stravě převažují tuky rostlinné, splní se i požadavky na stravování při chronických onemocněních jako diabetu II. typu a metabolickém syndromu. Naopak, nadměrná konzumace živočišných tuků je pro tato onemocnění vysoce riziková.

Není tuk jako tuk

Při výběru volte libová masa, mléčné výrobky do střední tučnosti a k použití na studenou i teplou kuchyni rostlinné tuky. Tím si zajistíte kvalitní zdroje bílkovin a zároveň prospěšné nenasycené mastné kyseliny.

Nejvhodnějším rostlinným olejem, jak z hlediska složení nenasycených mastných kyselin, tak z důvodů chuťových a v neposlední řadě i cenových, je olej řepkový a z něj vyrobené margaríny.

Stravovací tipy pro seniory

  • Jíst častěji menší porce jídel, přidat svačiny.
  • Dodržovat pitný režim, snažit se pít průběžně, ideálně vodu, neslazené čaje, bílou kávu. S přihlédnutím k aktuálnímu zdravotnímu stavu a užívaným lékům neublíží ani sklenka vína, piva nebo černá káva. Pitnému režimu pomůže i polévka.
  • Používat k přípravě jídel kvalitní rostlinné oleje. Ideální je olej řepkový, který má optimální poměr polynenasycených mastných kyselin omega3 a omega6. Díky neutrální chuti a tepelní stabilitě je vhodný na studenou i teplou kuchyni.
  • Vynechat kokosový tuk a palmový olej.
  • Podle potřeby snížit obsah živočišných tuků při zachování vhodných zdrojů živočišných bílkovin.
  • Sacharidy konzumovat optimálně formou příloh, s preferencí brambor, chleba.
  • Omezit kupované sladkosti, sušenky, dorty, náplně a polevy. Kromě vysokého obsahu cukru jsou při jejich výrobě používány levnější tuky, obsahující nevhodné transmastné kyseliny.
  • Věnovat čas výběru vhodné receptury, která představuje snadný nákup, snadnou přípravu, snadnou konzumaci, málo nádobí na umývání.
  • Při nákupu vybírat kvalitní a nutričně vhodné potraviny. I v nižší cenové kategorii lze získat kvalitu.
  • Neopomíjet estetickou kvalitu jídla při jeho přípravě. Bude-li se líbit, bude i víc chutnat. Pokud to jde, jídlo by se mělo stát společenskou událostí, příležitostí k setkání a konverzaci mezi partnery, přáteli nebo klienty v domovech pro seniory.

řepka razítko 400x338.jpg

doclanku.jpg

Zaostřeno na tuky ve výživě seniorů patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku