Zdravá výživa

Vyrovnaný rozpočet potřebuje i vaše tělo!

Komerční prezentace
04.10.2011

Moderní člověk stále bojuje s nedostatkem času. Nemá čas na přirozený pohyb, natož pak na pravidelný aktivní pohyb, nemá čas na odpočinek a nemá čas ani na jídlo, nad kterým nepřemýšlí a ve spěchu sní v podstatě cokoli. Jenže pak se nemůže divit, že má podlomené zdraví.

Alfou a omegou zdravého životního stylu je rovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Stejně jako musíte hlídat příjmy a výdaje domácnosti, musíte hlídat i příjem a výdej energie svého těla – jinak zaznamenáte krach, v obou případech.

Pokud bude váš energetický výdej nepřiměřeně vyšší než příjem, budete podvyživení a dříve či později onemocníte. Pokud bude váš energetický výdej výrazně nižší než příjem, budete obézní a zase onemocníte.

Jednoduché počty

Jaký je a jaký by měl být váš energetický příjem a výdej, zjistíte pomocí interaktivního nástroje Porovnejte si svůj výdej a příjem na webu GDA, který umí spočítat individuální výdej energie a porovnat ho s energetickým příjmem vypočteným podle obvyklého jídelníčku. Na základě těchto výpočtů vám pak nástroj Porovnejte si svůj výdej a příjem ukáže, jestli svůj limit doporučeného denního množství překračujete, nebo ne a jestli je váš energetický výdej v rovnováze s příjmem.

 

web GDA.jpg

V podstatě platí, že čím více se hýbete, tím více toho můžete sníst. Naopak to ovšem neplatí, protože tělo energii z potravy potřebuje – pro bazální metabolizmus, zajišťující základní tělesné funkce (termoregulaci, dýchání, srdeční aktivitu, činnost nervové soustavy a všech vnitřních orgánů).

Navíc se lidské tělo neobejde ani bez pohybu, protože pouze pohyb buduje aktivní svalovou hmotu, která zrychluje bazální metabolizmus, a pracuje tak za vás. Tělo vydává prostřednictvím bazálního metabolizmu většinu celkového energetického výdeje (60-70 %). Ovšem tělo, které se nehýbe, chátrá.

Zdravotní problémy bude mít spíše člověk, který je hubený, ale vůbec se nehýbe, než ten, který má sice nadváhu, ale pohyb je součástí jeho denního režimu.

Kolik toho sníte, je důležité, ale stejně důležité je i to, co sníte. Správný jídelníček by měl obsahovat dostatečné množství živin (bílkoviny, sacharidy, tuky) i další potřebné látky (vláknina, vitaminy a minerální látky) – v jídelníčku české populace výrazně přebývají tuky a chybí kvalitní sacharidy.

Se sestavováním jídelníčku vám pomůže značení GDA, které informuje o množství energie, živin a dalších látek obsažených v jedné porci dané potraviny a také o tom, jaký podíl energie, živin a dalších látek tvoří tato jedna porce z doporučeného denního příjmu.

Autor: Komerční prezentace

Obezita u dětí – strašák současnosti
Zeptejte se nutriční terapeutky

Další články