Spor o vejce: prospívají, nebo škodí zdraví?

Zdroj: Isifa/Thinkstock
Málokterá potravina je předmětem tak zuřivých debat výživových odborníků jako vejce. Jsou naše ranní míchaná vejce, vejce do skla či vaječné omelety zdravé nebo je třeba počítat týdenní příjem žloutků a rázně je omezit?

Argumenty proti vejcím jsou založeny na tom, že vejce jsou bohatá na tuky a cholesterol. Proto mnoho dietních poradců doporučuje snadný trik. Zbavte svá vejce nebezpečného žloutku a nebojte se zařadit bílek, v třeba v podobě bílkovinných omelet do vašeho jídelníčku.

Ale je to skutečně správný postup? Podívejte se na nejznámější mýty o vejcích a zjistíte, že konzumace vajec není vůbec nezdravá.

Tloustneme, nebo hubneme po vejcích?

Někdy se s poukazem na vysoký obsah tuků ve vejci odkazuje na jejich nevhodnost při redukčních dietách. Ve skutečnosti je vejce jednou z nejlepších potravin ke snížení hmotnosti.

Při požití jednoho kusu vejce víme, že jsme přijali 70 kalorií a výborný poměr živin, 6 g bílkovin a 5 g tuku. Tento poměr zvyšuje hormony nasycenosti – ty, které vysílají našemu mozku zprávy o sytosti.

Bílkovina ve vejcích také způsobuje vyplavení hormonu glukagonu, který přispívá k využití uhlovodanů a tuků uložených v těle.

Zvyšují vejce cholesterol, nebo ne?

Redukce hladiny cholesterolu v krvi je hlavním cílem zdravotní osvěty po mnoho desetiletí. Důvodem je epidemický nárůst kardiovaskulárních onemocnění. Ta jsou většinou způsobena ukládáním tukových plátů v cévních stěnách. Takže nápad snížit množství cholesterolu tím, že jej budeme přijímat v menším množství, má svoji logiku. Vždyť vejce obsahuje cholesterol ve velkém množství, až 200 mg na porci.

Ale! Cholesterol, který přijímáme stravou, příliš velké množství hladiny cholesterolu v těle neovlivní. Ve skutečnosti jen u 30 % lidí byl zaznamenán nárůst hladiny cholesterolu poté, co konzumovali vysoce cholesterolovou dietu.

Průzkum u 100 000 lidí ukázal, že denní konzumace vajec nijak nezvýšila riziko srdečních onemocnění. Naopak. Další studie ukázala, že příjem tří vajec denně při nízkém příjmu karbohydrátů zlepšuje hladiny HDL, tedy tzv. „hodného“ cholesterolu.

Žloutek je bohatší na vitamíny

Hnutí za vejce bez bílku je součástí snahy o redukci příjmu tuku a cholesterolu u dnešní masově obézní a na srdce nemocné populace. Bílek sice obsahuje vysoké množství proteinu, ale ostatní výživné látky jsou ukryty ve žloutku. Jde tedy o nejcennější část vejce.

Co obsahuje žloutek

  • 240 mg leucinu - jedna z nezbytných aminokyselin
  • cholin, „mozkový“ vitamín ze skupiny vitamínů B
  • riboflavin pro zdravou pleť i zrak
  • vitamín B12 pro krvetvorbu i funkci DNA
  • cenné vitamíny A, D, E a další

Abyste využili co nejvíce výživných látek, které vejce nabízí, neoddělujte bílek od žloutku, nebojte se konzumovat vejce celá.

Spor o vejce: prospívají, nebo škodí zdraví? patří do témat
  • vejce Ema 18.10.2014 10:41:05

    Úplně souhlasím s předešlým příspěvkem.A přidávám,sklon ke zvýšenému cholesterolu je dán geneticky.

  • Emjé 16.08.2013 18:47:28

    V dětství jsme jedli vejce nim.5x v týdnu a nebylo to na nás znát.
    Vejce jako nejharmoničtější potravina,nositel budoucího života nemůže
    uškodit,pokud pochází ze zdravého chovu,je v chladu a není po záruce.

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku