Zdravá výživa

Stravovací guláš – aneb rychlý přehled aktuálních trendů ve stravování

Komerční prezentace
04.07.2016

Určitě jste se již setkali s výrazy jako vegetarián, vegan, raw, paleo anebo s tvrzeními, že lepek, cukr, maso nebo jiná potravina jsou největšími jedy pro lidstvo. Jeden stravovací směr doporučuje zcela vynechat maso a jiný ho naopak doporučuje, podobně je to například s luštěninami nebo vejci. Kdo se v tom pak mám vyznat? Přinášíme vám proto jednoduchý přehled aktuálních trendů ve stravování.

Vegetariánství

Asi nejznámější pojem, který označuje jedlíky všeho, kromě masa. Lidé k vegetariánství přechází za prvé ze zdravotních důvodů, protože podle nich maso příliš zatěžuje trávicí systém člověka. Za druhé maso vyřadí ze svého jídelníčku kvůli etice, protože nechtějí přispívat k nelidskému zacházení se zvířaty chovaných pro maso.

+ vše kromě masa - zelenina, ovoce, ořechy, luštěniny, obiloviny, mléčné produkty a vejce

- maso

Veganství

Někteří lidé kromě masa odmítají také jakékoliv živočišné produkty, jako je mléko a vejce, ti se řadí do skupiny veganů, tedy do extrémnější formy vegetariánství. Jejich jídelníček se skládá čistě z potravin rostlinného původu.

+ všechny potraviny rostlinného původu – zelenina, ovoce, luštěniny, obiloviny, ořechy

- Maso, mléčné produkty, vejce

Frutariánství

Pokud chcete jít ještě dál, je tu stravovací směr, který do svého jídelníčku pustí pouze plody přírody. Když píšeme plody, jedná se skutečně pouze o plody, ať už plody zeleniny nebo ovocné plody. Klíčovým principem pro frutariány je totiž strava, při jejímž získávání nezpůsobují bolest. Jako striktní frutarián se tedy nepochutnáte ani na celeru, ani na mrkvi a ani na špenátu, protože se jedná o kořeny a listy a jejich sběrem byste způsobili bolest dané rostlině.

+ plody ovoce a zeleniny

- vše ostatní – maso, mléčné produkty, vejce, obiloviny, luštěniny, kořenová a listová zelenina

RAW food

Raw neboli živá strava spočívá v tepelně nezpracovaných potravinách, tedy v konzumaci potravin za syrova. Pokud si budete chtít připravit nějakou raw pochoutku, nesmíte potraviny vařit, dusit ani pasterizovat, zkrátka nijak tepelně upravovat teplotou přesahující 45 °C. Díky tomu budou v potravinách zachovány veškeré vitamíny a minerály. Můžete potraviny mixovat, sušit nebo si je vychutnat v syrovém stavu.

+ syrové potraviny – maso, vejce, zelenina, ovoce, ořechy, naklíčené luštěniny, obiloviny, nepasterizované mléčné výrobky

- Tepelně zpracované potraviny nad 45°C

Vitariánství

Tento směr propojuje principy veganství a živé stravy. Jídelníček tvoří pouze potraviny rostlinného původu, které navíc nejsou tepelně zpracovány. Podle vitariánů je jejich jídelníček etický a plný živin.

+ tepelně nezpracovaná zelenina, ovoce, ořechy, luštěniny

- Maso, mléčné produkty, vejce

Paleo strava

Nechcete se vzdát masa? Pak byste se rozhodně měli podívat na Paleo stravu, která se řídí jednoduchým principem. Jezte a žijte jako naši předchůdci v době kamenné neboli v paleolitu. Jezte tedy hodně masa a rozhodně nejezte nic, co pochází ze zemědělské produkce, protože náš trávicí systém na to ještě není připraven.

+ maso, vejce, zelenina, ovoce, ořechy

- obiloviny, luštěniny, mléčné produkty

Bez lepku

Určitě jste postřehli doslova boom potravin bez lepku neboli glutenu. Kromě lidí trpící celiakií se k této formě stravy hlásí čím dál tím více lidí. Lepek podle mnohým zjednodušeně řečeno ucpává střeva, která následně nemohou čerpat potřebné živiny z ostatní stravy.

+ veškeré potraviny bez lepku

- lepek/gluten - především obiloviny

Bez cukru

Stejně jako lidé často vyhledávají potraviny bez lepku, zaměřují se stále častěji také na potraviny bez cukru nebo přesněji bez obsahu fruktózy. Moderní lidstvo je údajně na fruktóze doslova závislé jako na droze přičemž na naše zdraví působí jako jed.

+ veškeré potraviny bez nebo s minimálním obsahem fruktózy

- fruktóza

Co mají společného?

Jednoznačně důraz na kvalitu potraviny. Měli bychom tedy přemýšlet nad tím, odkud kupované potraviny pocházejí a co vše obsahují. Zdlouhavé čtení etiket nás tedy zřejmě nemine. Věřme, že v dnešní moderní době, bude brzy jednodušší způsob, jak se rychle dozvědět, co naše večeře obsahuje a odkud všechny ty ingredience pochází?

Je také zřejmé, že při většině typů stravování neuděláme chybu s ovocem a zeleninou. Zbytek už záleží na našich preferencích.

Pokud uvažujete o změně stravovacích návyků, ať už jakýmkoliv směrem, rozhodně si nastudujte dostatek informací, a když píšeme dostatek, jedna kniha je skutečné málo. Je potřeba porozumět celé logice stravy a vědět, proč jíst zrovna tyto potraviny a naopak, proč se některým potravinám vyhýbat a jak to ovlivní naše zdraví.

Poslouchejte hlas těla

Nejdůležitější ovšem je naslouchat našemu tělu, které si řekne, které potraviny jsou vhodné a kterým se raději vyhnout. Pokud se tedy rozhodnete vyzkoušet jakýkoliv styl stravování, nezapomeňte se poradit se svým tělem a především se zažívacím systémem. Věřte, že je to nejlepší rádce pro nalezení optimální a vyvážené stravy. Ať už budete jíst rostliny nebo maso, důležité je abyste se cítili v pohodě a plní energie. Dobrou chuť!

Vegetariánství

Asi nejznámější pojem, který označuje jedlíky všeho, kromě masa. Lidé k vegetariánství přechází za prvé ze zdravotních důvodů, protože podle nich maso příliš zatěžuje trávicí systém člověka. Za druhé maso vyřadí ze svého jídelníčku kvůli etice, protože nechtějí přispívat k nelidskému zacházení se zvířaty chovaných pro maso.

+ vše kromě masa - zelenina, ovoce, ořechy, luštěniny, obiloviny, mléčné produkty a vejce

- maso

Veganství

Někteří lidé kromě masa odmítají také jakékoliv živočišné produkty, jako je mléko a vejce, ti se řadí do skupiny veganů, tedy do extrémnější formy vegetariánství. Jejich jídelníček se skládá čistě z potravin rostlinného původu.

+ všechny potraviny rostlinného původu – zelenina, ovoce, luštěniny, obiloviny, ořechy

- Maso, mléčné produkty, vejce

Frutariánství

Pokud chcete jít ještě dál, je tu stravovací směr, který do svého jídelníčku pustí pouze plody přírody. Když píšeme plody, jedná se skutečně pouze o plody, ať už plody zeleniny nebo ovocné plody. Klíčovým principem pro frutariány je totiž strava, při jejímž získávání nezpůsobují bolest. Jako striktní frutarián se tedy nepochutnáte ani na celeru, ani na mrkvi a ani na špenátu, protože se jedná o kořeny a listy a jejich sběrem byste způsobili bolest dané rostlině.

+ plody ovoce a zeleniny

- vše ostatní – maso, mléčné produkty, vejce, obiloviny, luštěniny, kořenová a listová zelenina

RAW food

Raw neboli živá strava spočívá v tepelně nezpracovaných potravinách, tedy v konzumaci potravin za syrova. Pokud si budete chtít připravit nějakou raw pochoutku, nesmíte potraviny vařit, dusit ani pasterizovat, zkrátka nijak tepelně upravovat teplotou přesahující 45 °C. Díky tomu budou v potravinách zachovány veškeré vitamíny a minerály. Můžete potraviny mixovat, sušit nebo si je vychutnat v syrovém stavu.

+ syrové potraviny – maso, vejce, zelenina, ovoce, ořechy, naklíčené luštěniny, obiloviny, nepasterizované mléčné výrobky

- Tepelně zpracované potraviny nad 45°C

Vitariánství

Tento směr propojuje principy veganství a živé stravy. Jídelníček tvoří pouze potraviny rostlinného původu, které navíc nejsou tepelně zpracovány. Podle vitariánů je jejich jídelníček etický a plný živin.

+ tepelně nezpracovaná zelenina, ovoce, ořechy, luštěniny

- Maso, mléčné produkty, vejce

Paleo strava

Nechcete se vzdát masa? Pak byste se rozhodně měli podívat na Paleo stravu, která se řídí jednoduchým principem. Jezte a žijte jako naši předchůdci v době kamenné neboli v paleolitu. Jezte tedy hodně masa a rozhodně nejezte nic, co pochází ze zemědělské produkce, protože náš trávicí systém na to ještě není připraven.

+ maso, vejce, zelenina, ovoce, ořechy

- obiloviny, luštěniny, mléčné produkty

Bez lepku

Určitě jste postřehli doslova boom potravin bez lepku neboli glutenu. Kromě lidí trpící celiakií se k této formě stravy hlásí čím dál tím více lidí. Lepek podle mnohým zjednodušeně řečeno ucpává střeva, která následně nemohou čerpat potřebné živiny z ostatní stravy.

+ veškeré potraviny bez lepku

- lepek/gluten - především obiloviny

Bez cukru

Stejně jako lidé často vyhledávají potraviny bez lepku, zaměřují se stále častěji také na potraviny bez cukru nebo přesněji bez obsahu fruktózy. Moderní lidstvo je údajně na fruktóze doslova závislé jako na droze přičemž na naše zdraví působí jako jed.

+ veškeré potraviny bez nebo s minimálním obsahem fruktózy

- fruktóza

Co mají společného?

Jednoznačně důraz na kvalitu potraviny. Měli bychom tedy přemýšlet nad tím, odkud kupované potraviny pocházejí a co vše obsahují. Zdlouhavé čtení etiket nás tedy zřejmě nemine. Věřme, že v dnešní moderní době, bude brzy jednodušší způsob, jak se rychle dozvědět, co naše večeře obsahuje a odkud všechny ty ingredience pochází?

Je také zřejmé, že při většině typů stravování neuděláme chybu s ovocem a zeleninou. Zbytek už záleží na našich preferencích.

Pokud uvažujete o změně stravovacích návyků, ať už jakýmkoliv směrem, rozhodně si nastudujte dostatek informací, a když píšeme dostatek, jedna kniha je skutečné málo. Je potřeba porozumět celé logice stravy a vědět, proč jíst zrovna tyto potraviny a naopak, proč se některým potravinám vyhýbat a jak to ovlivní naše zdraví.

Poslouchejte hlas těla

Nejdůležitější ovšem je naslouchat našemu tělu, které si řekne, které potraviny jsou vhodné a kterým se raději vyhnout. Pokud se tedy rozhodnete vyzkoušet jakýkoliv styl stravování, nezapomeňte se poradit se svým tělem a především se zažívacím systémem. Věřte, že je to nejlepší rádce pro nalezení optimální a vyvážené stravy. Ať už budete jíst rostliny nebo maso, důležité je abyste se cítili v pohodě a plní energie. Dobrou chuť!

Autor: Komerční prezentace

Znáte nejčastější mýty o opalování?
Káva a její vliv na mozkové funkce

Další články