Tuky v naší stravě

Ať chceme nebo nechceme tuky jsou v našem jídelníčku nepostradatelnou součástí. Jejich problematika je velice často a všude možně probíraná. Někde se píše to, jinde zase ono a potom je těžké se v tomto tématu vyznat a hlavně si vybrat ten správný směr.

Původně se pro dosažení pěkné postavy, doporučovalo omezení přísunu jakýchkoli tuků. Následně byla v módě také nízkotučná strava. Ovšem ani jedna varianta není pro nikoho ideálním řešením. Bylo prokázáno, že žádné kloudné výsledky nenese. Diety, které se specializují na nízkotučnou stravu, prokázali svůj efekt, avšak jen v krátkodobém horizontu.

Jedině strava, která je vyvážená a složená hlavně z těch zdravých tuků, pomáhá v boji proti nadváze a zároveň snižuje výskyty různých onemocnění. Je tedy zřejmé, že bez tuků žít prostě nemůžeme. Ovšem je třeba vědět, jaké tuky jsou pro tělo přínosné a které nikoli.

Tuky lze rozdělit na tuky nasycené a nenasycené

  • Nasycené tuky jsou zdrojem energie a zdrojem vitamínů, které jsou v tucích rozpustné. Ty najdeme v mase, mléku, vejcích, sýru a palmovému oleji. Ty mohou přispívat k řadám možných nemocí, jako je například kardiovaskulární onemocnění, zvýšená hladina cholesterolu apod.
  • Nenasycené tuky objevíte kupříkladu v rybím tuku, olivovém oleji, lněném oleji, dalších rostlinných olejích, vlašských ořeších, sojových bobech a mnoha dalších. Tyto tuky jsou nezbytné pro výstavbu buněčných membrán, pro mozek a oči. Avšak pozor, nenasycené tuky jsou prospěšné pouze v přírodních a nezpracovaném stavu. Oleje, které známe a které se běžně v naší stravě vyskytují jsou ve formě margarínů a kuchyňských olejů. V takovémto případě svou zdravou a účinnou složku ztrácejí.

Traduje se, že pro dlouhý a štíhlý život je zapotřebí konzumovat tyto potraviny: krůta, tuňák, brokolice, pomeranče, rajčata, borůvky, špenát, dýně, fazole, jogurt, oves, sója, čaj a vlašské ořechy. Jedině to správné jídlo vám může zajistit stop věčným dietám a pokusům po krásném a štíhlém těle. Vyjmenované potraviny pomáhají eliminovat poškozování buněk, které jsou vlivem nezdravé stravy napadány. Právě to způsobuje závažná onemocnění, mezi které patří například rakovina. Po těchto potravinách se navíc budete cítit fit, ve formě a plni energie. Jen to ale nestačí, nadále je zapotřebí pravidelného cvičení a k celkově zdravému vzezření napomůže i dobrý psychický stav.

Víte kolik tuků denně sníte? Myslíte si, že ve vaší stravě je tuků nadbytek nebo nedostatek?

Tuky v naší stravě patří do témat
  • Zajímavé Karla 15.05.2009 14:20:14

    No asi se na to budu muset trochu zaměřit. V kuchyni používám hlavně olivový olej, ale občas pod maso dám i kousek sádla…!

    • Re: Zajímavé Jana 09.06.2009 16:06:11

      Nic by se nemělo přehánět a pokud ráda používáte ve Vaší kuchyni sádlo a není to každodenní záležitost, pak vězte, že to není zas takový problém. Je pravda, že má vysokou kalorickou hodnotu i obsah nasycených masných kyselin a cholesterolu, ale bez potravin, které nejsou pro tělo přínosné se občas prostě neobejdeme.

  • Velmi dobry clanok Petra-BA 12.05.2009 18:17:19

    Ja som citala podobne dobry clanok o tukoch, aj ked trosku z ineho sudka. Je to o tukoch, ktore nam velmi skodia:http://www.fitcomplex.sk/…nas-zabijaju  – je to slovensky, ale myslim, ze to nevadi

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku