Omega 3 mastné kyseliny

Bez omega 3 mastných kyselin se naše tělo neobejde. Lidský organismus si tyto esenciální oleje neumí vytvořit a je nezbytné mu je dodávat potravou. Pokud v těle chybí tyto oleje, zvyšuje se riziko zdravotních problémů. Hrozí nám mozková mrtvice, infarkt, astma, vysoký krevní tlak a dokonce i deprese.

O omega 3 mastné kyseliny se začali vědci zajímat, když si všimli, že Eskymáci (grónští Inuité), jejichž stravu tvoří hlavně tučné tulení, rybí a velrybí maso, trpí velmi vzácně revmatoidní artritidou a kardiovaskulárními onemocněními. Zjistili, že všechny tyto potraviny mají vysoký obsah nenasycených mastných kyselin.

Omega 3 mastné kyseliny mohou být živočišného i rostlinného původu. Do skupiny živočišného původu patří kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). Tyto kyseliny se nacházejí v hojné míře v rybách chladných vod - lososech, makrelách, čerstvém tuňáku, sardinkách a tresčích játrech.

Rostlinného původu je kyselina alfa-linoleová (ALA), kterou najdeme ve lněném a dýňovém semínku nebo oleji z nich. Tuto kyselinu můžeme najít v řepkovém nebo panenském olivovém oleji a v tmavé, listové zelenině.

Pozitivní účinky na zdraví

Všechny esenciální mastné kyseliny působí preventivně při nemocech srdce a cév. Snižují rizika nádorových onemocnění, infarktu, mozkové mrtvice, potlačují zánětlivé procesy v těle, hladinu cholesterolu v krvi, čímž brání ucpávání cév a výskytu vysokého krevního tlaku.  Dále zlepšují psychický stav, paměť a imunitu. Zároveň působí jako antioxidanty a podporují usazování vápníku v kostech.

Ve zralém věku omega 3 mastné kyseliny účinně předcházejí výskytu Alzheimerovy nemoci a dalších stavů předčasné senility. Pomáhají bojovat s astmatem, bušením srdce, dnou, depresemi, schizofrenií, různými kožními onemocněními, potížemi s prostatou, onemocněním střev a s mnoha dalšími nejen civilizačními zdravotními problémy.

Strava obsahující omega kyseliny

Měli bychom si dát k jídlu alespoň dvakrát týdně rybu nebo mořské plody. Nejlepší z ryb je losos, makrela, tuňák, sumec, pstruh. Místo slunečnicového oleje bychom měli používat řepkový a do salátů panenský olivový, lněný nebo dýňový olej. Denně sníst hrst nepražených a nesolených oříšků – makadamové, kešu, para, vlašské, lískové - a semínek - lněné, dýňové, konopné.

Příznaky nedostatku omega mastných kyselin

  • Únava
  • Suchá pokožka
  • Lámavé nehty a vlasy
  • Zácpa
  • Časté nachlazení
  • Deprese
  • Bolesti kloubů

 

Omega 3 mastné kyseliny patří do témat
  • 3omega Petr 03.02.2012 21:17:32

    Výborné jsou 3omega 500mg od Generica nebo 3omega 1000mg dtto. Skvělá cena, kvalita, nakonec jako vždy od tohoto výrobce! Doporučuju!

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku