Nezdravé solení

Dávno již neplatí známé pořekadlo z pohádky - sůl nad zlato. Dnes se soli spíš bojíme, přesto je však nejčastěji užívaným kořením v naší kuchyni.

Sůl způsobuje autoimunitní onemocnění, zadržování tekutin v těle, otoky, zatěžuje ledviny, způsobuje onemocnění srdce a cév, migrénu, rakovinu žaludku, zvyšuje krevní tlak, ale také chuť k jídlu. Neméně podstatným je i fakt, že sůl omezuje využitelnost vápníku pro organismus. Po slaném jídle máme také větší žízeň, a pokud přesolený oběd zapíjíme kalorickými nápoji, pak to vše nahrává ještě ke kilogramům navíc.

Sůl pomáhá při depresích a potenci

Obráceně však sůl zlepšuje náladu, takže pokud trpíte depresemi, nevyhýbejte se jí zcela. Stejně by se jí neměli bát ani muži, jež mají problém s potencí. Ovšem platí zde další pravidlo z pohádky – přiměřeně.

Jak moc bychom měli solit?

Doporučená denní dávka soli činí pro dospělého člověka pouhých 5 gramů, což je zhruba polovina kávové lžičky. U dětí se jedná pochopitelně ještě o menší množství. Statistika skutečnosti ale hovoří jinými, docela alarmujícími čísly - v České republice se průměrná spotřeba soli pohybuje mezi 14 - 15 gramy na osobu a den.

Špatné návyky se solením od útlého dětství

Dle výzkumů dostává až 80 % kojenců ve druhé polovině prvního roku života ve výživě více soli, než je doporučeno. V batolecím věku se toto procento zvyšuje až na 95 a u starších dětí se nezdravě zvýšené solení týká prakticky všech, což je alarmující poznatek.

Bez soli to také nejde

Studie prokázaly také obrácenou pravdu - absolutní minimum soli může být stejně škodlivé jako její nadměrná konzumace. I když popravdě řečeno - k absolutnímu minimu soli se v dnešní době dokáže jen málokdo dopracovat.

Kterým potravinám se máme vyhýbat?

Čemu se raději vyhnout, aby bylo riziko co nejmenší? Uzeným rybám, masům, uzeninám všeobecně, slanině, slaným sýrům, konzervám, potravinám z fast foodů, trvanlivému pečivu.

Zkuste bylinky

Místo soli zkuste více používat bylinky – libeček, tymián, bazalku, petrželku, pažitku, koriandr, rozmarýn, dobromysl…  Na výběr a vyzkoušení jich máme víc než dost.

Foto: Sxc.hu

Nezdravé solení patří do témat
  • nezdravá sůl pavel 12.01.2014 17:48:49

    bílá sůl,bílý cukr a bílá mouka nejsou pro zdraví vhodné. je lepší používat mořskou sůl, třtinový cukr a špaldovou nebo rýžovou mouku. máme je v nabídce na www.bionaturbio.cz

    • Re: nezdravá sůl Pepík 19.01.2014 22:34:36

      Moje babička nic z toho o čem píšete neznala a dožila se sta let. :)

  • f*** bio 19.01.2014 11:59:12

    a brát na to máme kde? při dnešních cenách žrát nějakou rýžovou mouku a ještě k tomu bio s***** s tím se jděte vycpat. Snižte daně a cenu jídla atd a pak budeme jíst zdravě všichni!

    • Re: Jitka Suchánková 19.01.2014 18:24:36

      Článek přece vůbec nepojednává o bio potravinách.
      J. S.

  • Paštika Anonym 18.01.2014 00:01:12

    Jako potravinu, které je třeba se vyhýbat jsou paštiky, převážně ty levné typu Tesco, Albert..., zkrátka ty nejlevnější na trhu, i když u těchto typů, je sůl to poslední co by nás mělo trápit. :D Nejlepší je paštika domácí, nejen že v chuti se jí nic nevyrovná, ale také víme co jíme.

  • nesolení je velice chybne george 14.01.2014 04:29:18

    to je asi tak spravna mira: "... spotřeba soli pohybuje mezi 14 - 15 gramy... ", sul nad zlato!

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku