Naučte své děti jíst zdravě

Zdroj: Isifa/Thinkstock
Vánoční svátky jsou již dávno pryč a vy se snažíte dojídat poslední zbytky dobrot. Stop! Přestaňte se přejídat a vykročte do nového roku zdravě. Jak ale přesvědčit rodinu a hlavně děti k tomuto kroku?

Někdy se až moc soustředíme na to, co jíme, a zapomínáme, co bychom jíst mohli. Podstata zdravé výživy je hlavně pestrost a vyváženost, která organismu dodá potřebné výživné látky. Nebojte se proto experimentovat a minimálně jednou týdně zařaďte do svého jídelníčku nějakou novinku.

Máte-li možnost, zjistěte si o té či oné surovině nějakou informaci, jako například, kdo ze známých lidí nebo animovaných postaviček ji má rád, odkud pochází. To, že obsahuje vitaminy, děti nezajímá a slovo zdravé nebývá u dětí vůbec oblíbené. Děti jedí ovoce a zeleninu tehdy, pokud jim je nakrájíme a připravíme pod nos. Jako rodičové si moc přejeme, aby jedly zdravě, a tak jim sloužíme.

To, co bychom odmalička měli našim dětem a nejen jim vštípit do hlavy, je hlavně pravidlo jedné ruky. Stejně jako se učí, že ruka má pět prstů, by si měly zapamatovat, že jídelníček se skládá z pěti porcí jídla denně.

Palec je v tomto případě snídaně, která by měla tvořit 20-25 % energetického příjmu a patří mezi jedno z nejdůležitějších jídel dne. Ukazováček je svačina mezi snídaní a obědem a určitě bychom na ni neměli zapomínat.

Prsteníček je oběd, který přichází uprostřed dne, a je druhým nejdůležitějším jídlem dne. Oběd by měl tvořit 30-35 % denního energetického příjmu. Prsteníček připomíná odpolední svačinu a malíček večeři.

Večeře, která zastupuje třetí nejdůležitější jídlo dne, by měla být lehce stravitelná. Tento systém by mohl vyřešit jeden z nejzávažnějších stravovacích zlozvyků dnešní doby, kdy se jí méně často, nepravidelně a kvůli přejídání dochází k nárůstu počtu obézních lidí a následně k onemocnění některými civilizačními nemocemi.

Nejhorší české stravovací návyky

  • nejsme zvyklí snídat
  • jíme ve spěchu a nepravidelně
  • upřednostňujeme tučné a sladké potraviny
  • jídlo nám nejvíce chutná večer u televize
  • žijeme v domnění, že se vše musí dojídat
  • nedodržujeme pitný režim a vodu nahrazujeme sladkými nápoji
  • nečteme příbalové letáky

Zásady správného stravování

  • nepřejídat se
  • najít si dostatek času na snídani a jíst v pravidelných intervalech pětkrát denně
  • zvýšit příjem ovoce, zeleniny, luštěnin, ryb
  • snížit příjem cukru, soli a alkoholu
  • smažení a pečení nahradit vařením v páře nebo dušením
  • vypít alespoň 2 litry tekutin denně
Naučte své děti jíst zdravě patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku