Maso na grilu - rozkoš bez rizika?

Grilování je letní zahradní klasikou pro mnohé z nás. Zajímalo nás do jaké míry je tato aktivita člověku škodlivá, a zda-li existuje způsob, jak si dopřávat grilovaného masa a přitom neohrožovat své zdraví.

"Je to úžasně strávený čas s blízkými, na naše páteční grilování nedám dopustit." Charakterizoval grilování, chatař z Jablonce. O své zdraví si starost nedělá, maso z roštu mu natolik chutná, že otázky typu, zda-li se nebojí o své zdraví, přechází mávnutím ruky. Podle něho je grilování přímo stvořené pro letní večery, které chceme strávit se svými přáteli a odpočinout si tak od denních povinností a shonu. Není to pro něj jen "maso z roštu", ale rituál při kterém se všichni uvolní a povídají si o čem chtějí. Postoj chataře z Jablonce naprosto chápu, také miluji takové večery. Hlasy a názory ze strany odborné veřejnosti - hygieniků a lékařů mi začaly vrtat hlavou až v poslední době, kdy se na pěkně propečené masíčko z grilu začaly sbíhat sliny i mému dvouletému synovi.

Rakovina z grilovaného masa: fáma nebo realita?

Většina odborníků se shoduje na zlaté střední cestě jako způsobu vyrovnání se s dilematem, zda-li si grilování dopřát či nikoliv. Když nám takto upravené maso chutná, není důvod, proč si na něm občas nepochutnat. V Čechách je to jen sezonní záležitostí, což není tolik pro organismus zatěžující. Ale v případech pravidelného každodenního grilování zní hlas odborníků jednoznačně záporně. A to především proto, že se v grilovaném mase vytváří dva typy sloučenin, které jsou zdravotně závažné, projevují se totiž jejich toxické, karcinogenní a mutagenní vlastnosti.

Chemické sloučeniny - zkáza častého grilování

Jedná se o polycyklické aromatické uhlovodíky (PAHs) a heterocyklické aminy (HCAa).

Sloučeniny PAHs vznikají všude tam, kde pozorujeme vznik sazí a tmavého kouře (nedokonalé spalování). Při grilování nám často odkapává tuk z masa na rozžhavené uhlí. Vzniklé spaliny jsou poté opět vyneseny na maso a kontaminují ho. V tomto případě platí přímá úměrnost neboli: čím více tuku v syrovém mase tím více spalin po grilování.

Na rozdíl od předešlých uhlovodíků se sloučeniny HCAs vytváří uvnitř masa. Dochází k tomu v těch případech, kdy je maso vystaveno vysokým teplotám a dlouhému vaření (tzn. že vznikají i při smažení či pečení). Na základě nejrůznějších studií lze usoudit, že obě dvě chemické látky zvyšují riziky výskytu některých druhů rakoviny, jako je např. rakovina žaludku, tlustého střeva a konečníku.

Rytíři ve spalinovém kraji

Těmto sloučeninám se ovšem nevyhneme ani v případě, kdybychom byli zapřísáhlý odpůrci grilování. Jsou totiž přítomny i v jiných tepelně upravených jídlech, voda a vzdušné okolí jich je také doslova nasyceno, díky elektrárnám, dopravě, kuřákům, a dalším zdraví nelichotivým výdobytkům společnosti.

Ale nebojte se! Zdravý organismus s dobrým imunitním systémem umí takové záškodníky odvracet. Jde jen o to nezatěžovat naše tělo více, než je schopné unést.

Jak si ugrilovat maso zdravěji?

Dále zde uvedu několik tipů pro ty, kteří si chtějí dopřávat šťavnaté masité pochoutky z plamene a zároveň zminimalizovat dopady škodlivých vlivů na organismus:

  • Maso je dobré nejdříve tepelně upravit v mikrovlnné troubě a až poté vložit na rošt.
  • Ideální je zabalit maso do alobalu nebo použít alobalové misky, aby nedocházelo k odkapávání tuku na uhlí.
  • Odřežte před opékáním z masa přebytečný tuk a z drůbeže odstraňte kůži.
  • Používejte kvalitní rošt a vhodný gril: hleďte především na snadnou údržbu a kvalitní materiál ze kterého jsou vyrobeny. Je pravdou, že neromantické plynové či elektrické grily mají oproti klasickým kotlovým grilů pár zásadních výhod: žádný přepálený tuk a kouř, větší bezpečnost a snadnější údržba,
  • Palivo: většinou se používá dřevěné uhlí, ale existují i lisované uhelné brikety. Brikety mají větší výhřevnost, jsou vyrobeny z kvalitního uhlí a mají minimální odpad.
  • Plameny by se při grilování neměli dotýkat masa
  • Před pojídáním odřežte z masa černou vrstvu na povrchu

Aby masu nebylo smutno

Vhodnou a zdravou přílohou k takovému masu je bezesporu sezónní zelenina, opékaná či čerstvá (třeba pokapaná olivovým olejem), nejenom že se naše chuťové pohárky budou kochat kombinací masa a zeleniny, ale také nám dodá potřebnou vlákninu a vitamíny. Ke grilovanému masu se nedoporučuje jíst pečivo, neboť by nám mohlo blokovat v dobrém trávení masa, můžeme tedy zvolit opékané brambory. Ideální pitím je víno (dle barvy masa) nebo pivo, které se vypořádá s nabytou mastnotou z masa daleko lépe, než-li voda. A na závěr jeden tip na pochoutku z grilu: http://recepty.vareni.cz/alobalove-tajemstvi/.

Grilujete rádi a pravidelně? Jakému masu dáváte přednost? Také vás trápí rizika grilování?

Maso na grilu - rozkoš bez rizika? patří do témat
  • Hana 20.03.2013 23:31:23

    Pokud chcete grilovat zdravětak si pořidte todle:http://www.svedske-nadobi.cz/9-litinove-platy . Zdravotněje to absolutně nezávadné,maso nepřichází dopřímého kontaktu s ohněmale tu správnou chut dostane.Plát se pěkně rozpálí adíky tomu je maso na povrchukrásně opečené a vevnitřzůstane štavnaté.

  • Grilování.. Karla Šťovíčková 14.05.2009 15:41:15

    Já tedy dávám přednost ohni, když to nění často, tak je to podle mě v poho. A podle mě k tomu patří i to rozděláváni ohně. A né otočit nějakým čudlíkem :(

  • plynový gril Marek 12.05.2009 09:01:54

    Zvažoval jsem koupi grilu, po tomto článku jsem jednoznačně rozhodnut pro plynový gril. Grilujeme často a rádi a jelikož máme malé děti, nechceme je ani sebe ohrožovat.

    • Re: plynový gril Jirka 12.05.2009 09:29:04

      Plynových grilů je dost a dost:

      http://www.heureka.cz/?…ý+gril

      ale zajímalo by mě, jestli maso z plynového grilu chutná stejně dobře. Protože právě ten nádech dřevěného uhlí mi přijde v chuti grilovaného masa zásadní. To bych zase raději griloval méně často než přijít o to zásadní – chuť.

      • Re: Re: plynový gril Hanka 13.05.2009 09:47:12

        Souhlasím. Maso z plynového grilu jsem vyzkoušela a ten nádech uhlí tam opravdu chybí. To si to můžu upéct doma v troubě.

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku