Kyselina listová

Kyselina listová je jeden z vitamínů řady B, přesněji vitamín B9. Její název vyplývá z místa, kde byla objevena - v listech špenátu. Dostatečný příjem kyseliny listové je velmi důležitý především v těhotenství, ale i v průběhu celého života. Podílí se totiž na vývoji plodu v děloze (při buněčném dělení), metabolických procesech, krvetvorbě a tvorbě RNA a DNA.

Potraviny, které obsahují kyselinu listovou

Kyselina listová se samozřejmě nevyskytuje jen ve špenátu, ale v mnoha dalších potravinách. Její množství v nich je však značně nestálé, protože ohromné procento kyseliny listové mizí z potravin kvůli nevhodnému či dlouhému skladování a ještě větší množství (někdy až 90 %) při tepelné úpravě. Přesto si zde uvedeme některé příklady potravin obsahující kyselinu listovou ve velkém množství. Jedná se především o:

  • zelený salát
  • chřest
  • brokolice
  • celozrnné potraviny, obilné klíčky
  • pomeranče
  • játra
  • vlašské ořechy
  • kvasnice
  • mléko a mléčné výrobky
  • fazole a jiné luštěniny

Veškeré potraviny je nejvhodnější konzumovat čerstvé (samozřejmě kromě jater).

Zvýšená potřeba kyseliny listové

Jelikož náš organismus není schopen kyselinu listovou dlouho uchovávat, je potřeba ji denně doplňovat. Vzhledem k jejímu nestabilnímu výskytu v potravě je při zvýšené potřebě nejlepší variantou konzumace vhodných vitamínových doplňků. Také proto, že kyselina listová v této formě se do těla vstřebává mnohem lépe než v přírodní podobě. Je také důležité doplňovat ji společně s vitamínem B12, který s ní při mnoha procesech kooperuje.

Speciálně ženy, které chtějí otěhotnět, nebo již těhotné jsou, by si měly hlídat denní dávku kyseliny listové (ta se u dospělého člověka pohybuje okolo 200 mikrogramů, u těhotných žen dvakrát více). Nedostatek tohoto vitamínu totiž může mít pro plod a celý průběh těhotenství fatální důsledky.

Jak již bylo řečeno, kyselina listová se podílí na tvorbě DNA a RNA a na buněčném dělení. Její dostatečné množství tak může zabránit vzniku vrozených vad u plodu, rozštěpům patra, čelisti a páteře a špatnému vývoji nervové soustavy.

Kyselina listová je také vhodná pro starší lidi trpící depresemi, či arteriosklerózou, neboť jedním z jejích účinků je odbourávání aminokyseliny homocysteinu (podílející se na vzniku těchto onemocnění) na potřebný cystein při metabolických procesech.

Nežádoucí účinky

Vzhledem k tomu, že se jedná o vitamín rozpustný ve vodě a vylučovaný močí, je jednorázové předávkování téměř nemožné.

Denní spotřeba by však neměla překračovat 400 mikrogramů, při zvýšené potřebě 1000 mikrogramů, protože větší dávky mohou způsobovat křeče u epileptiků.

V poslední době se také spekuluje o možnosti zvýšeného rizika rakoviny střev či prostaty v souvislosti s nadměrnou konzumací kyseliny listové v potravinových doplňcích.

Kyselina listová patří do témat

Přidat příspěvek k tématu

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku