Zdravá výživa

Jíme celozrnné, nebo obarvené pečivo?

Magdalena Šalamounová
12.06.2012

Dnes je na trhu mnoho druhů různého pečiva, avšak někdy se mylně domníváme, že jakmile má pečivo tmavou barvu, je celozrnné. Není tomu vždy bohužel tak. Pečivo bývá leckdy pouze obarvené, a tak zatímco si myslíme, že děláme něco pro své zdraví, jíme obarvenou bílou housku. Pokud tedy chceme opravdu kupovat celozrnné pečivo, musíme se o potraviny více zajímat.

Co je celozrnné pečivo

Celozrnné pečivo se vyrábí z celozrnné mouky, která je nízce vymílaná. Obsahuje tři hlavní složky:

  • vnější obalová vrstva: otruby a plevy – zdroj vlákniny, ovlivňuje tmavost pečiva
  • endosperm: škrob a bílkoviny
  • klíček - obsahuje mastné kyseliny, které rychle oxidují, a mouka je proto méně trvanlivá

Oproti mouce bílé, která je vysoce vymílaná, a to pouze z jedné složky – endospermu, má celozrnná mouka daleko více vitamínů a minerálů. Celozrnné pečivo obsahuje nerozpustnou hrubou vlákninu, tzv. obilné slupky, které nemají žádné živiny, ale jsou tělu velmi prospěšné, protože pomáhají odvádět odpadní látky z těla a také zlepšují vyprazdňování.

Navíc se z celozrnného pečiva najíte daleko více než z bílého. Nedoporučuje se však podávat celozrnné pečivo dětem do 13. měsíce, protože jejich tělo si s ním neumí ještě dobře poradit.

Jak poznat celozrnné pečivo

Pokud je to možné, pak je nejlepší zjistit na obalech podíl mouky obsažené v pečivu. Ne vždy však tuto možnost máme, obzvlášť pokud nekupujeme pouze balené pečivo.

Pozor bychom si měli dávat také na názvy – například vícezrnné pečivo může znamenat jen několik semínek na housce, ale obiloviny a luštěniny by mělo obsahovat alespoň v podílu 5 %. Celozrnný chléb by měl obsahovat alespoň 80 % celozrnné mouky.

Také na zvláštní nepřirozené barvy bychom si měli dát pozor. Potravinářská barviva na chleba jsou zakázána, ale existují potraviny, které se do pečiva přidávají a barví je. Tyto potraviny ničemu neškodí, ale díky nim si často o některých výrobcích klamně myslíme, že jsou celozrnné. Jsou to například karamel, pražený ječmen, pražené žito nebo čekanka.

Jestliže si chceme opravdu kupovat celozrnné výrobky, pak můžeme zkusit různé specializované obchody, biopotraviny, nebo se více zajímat o podíl obsažené mouky v určitém pečivu, případně lépe studovat složení pečiva. Protože barvících povolených potravin již dnes využívají skoro všechny pekárny, není to až tak jednoduché, ale když tomu obětujete aspoň trochu času a zájmu, dá se to pravé pečivo nakoupit.

Autor: Magdalena Šalamounová

Světový den životního prostředí
Kryoterapeutická léčba bradavic

Další články