Dejte pozor na živočišné tuky

Máte intenzivní chuť na grilovanou krkovici, smetanovou omáčku nebo sýr rozplývající se na jazyku? Než po tučných pochoutkách sáhnete, přečtěte si, co může nadměrná konzumace živočišných tuků udělat s vaším zdravím.

Živočišné tuky obsahující nasycené mastné kyseliny sice lahodí chuťovým buňkám, mnohem méně příjemné je ale jejich působení v organismu člověka. „Nadměrná konzumace nasycených mastných kyselin je v České republice natolik palčivým problémem, že se s jejími následky setkáváme v ordinacích denně,“ vysvětluje MUDr. Otto Herber, místopředseda Společnosti všeobecného lékařství. „Právě tato součást tuků totiž stojí za vznikem mnoha závažných onemocnění, především těch postihujících srdce a cévy.“

034_SAFA_PR_obr_Zdrave_466x311_jablko.jpg

Kardiovaskulární choroby jsou nejen v České republice, ale i v Evropě nejčastější příčinou úmrtí – každou minutu tu zemře jeden člověk na infarkt myokardu. Na jejich vzniku se významně podílí vysoká hladina cholesterolu, kterou má na svědomí právě nepřiměřená konzumace nasycených mastných kyselin.

Postižení cév, které postupně ztrácejí na kvalitě, se dlouho nemusí projevit, a vyjde náhle najevo až se závažnými onemocněními, jako jsou srdeční infarkt, cévní mozková příhoda nebo ischemická choroba dolních končetin.

034_SAFA_PR_obr_Zdrave_466x311_syr.jpg

Čeští lékaři by své pacienty před takto neradostnou budoucností rádi ochránili. Proto zahájili letos v lednu kampaň proti nadměrné konzumaci tuků s převahou nasycených mastných kyselin, během níž lidem vysvětlují, jak ozdravit svůj životní styl.

Nejlepší způsob, jak chránit srdce a cévy, je nahradit nasycené mastné kyseliny nenasycenými, což znamená výrobky, obsahující převahu živočišných tuků, nahradit produkty s převahou tuků rostlinného původu. Více informací o kampani najdete na www.nasyceneskodi.cz.

Pro ozdravění jídelníčku se doporučuje používat rostlinné oleje a tuky (margaríny) místo másla a sádla na vaření i mazání. Je dobré odstraňovat z masa před konzumací viditelný tuk a z drůbeže kůži už před úpravou. Namísto červeného masa jíst více ryb a masa bílého, upřednostňovat mléčné produkty se sníženým obsahem tuku a sledovat značení potravin.

034_SAFA_PR_obr_Zdrave_466x311_maso.jpg

Dejte pozor na živočišné tuky patří do témat
  • Jak praví přísloví. Pavel Kozelský 06.02.2013 14:55:53

    Jez do polosyta, pij do polopita, dlouho budeš živ !
    Pak ani nějaký ten občasný tuk neškodí. Nesmí se člověk najíst jak prasátko k prasknutí. To je celá věda, to je to celé umění. Neposlouhcat pouze jednu část svého já tu animální, ale dokázat si poručit ! Je to o silné vůli a sebekázni.
    To je něco, co bylo v tomto tržním hospodářství na úrovni Nizozemí 16 století tj. vydělej za každou cenu zcela potlačeno v zájmu zisku: 1. Společností vyrábějících potraviny, 2. Zdravotníctví tyjícího z civilizačních chorob 3. Výrobců léčiv vhodných k eliminaci nepříznivých účinků stravy a potalčování symptomů nikoliv příčin prvých dvou nenasytů.
    To jestli tomu podlehnete, nebo odoláte, je jen a pouze Vaše volba !

  • Eva 05.02.2013 08:31:31

    Tento článek není naprostý nesmysl, tento článek jen nabádá lidi, aby se vyvarovali zvýšené konzumace tučného masa a tučných mléčných výrobků, bohužel na toto téma by se daly popsat knihy (a taky, že si s tím mnozí tu práci dali, bohužel málo lidí se k tomuto dostane, natož, aby přehodnotili svůj jídelníček a třeba maso a ml.výrobky úplně vynechali).

    U nás prodávaných margarínů se ale nezastávám, nekupuji je, na obalech se sice tvrdí, z jak kvalitních surovin jsou a že jsou plné vitamínů, ale papír snese všechno, a kde se točí spousta peněz, tam by měl být člověk hodně obezřetný, obzvlášť, pokud jde o jeho zdraví. A vařit s nimi nebo smažit? Možná k tomu některý na našem trhu uzpůsobený je, ale nezkoušela bych to. Pokud potřebuji pod cibulku nebo zeleninu na pánev trochu oleje, použiji extra panenský olivový (bohužel ani zde nemá člověk jistotu, že dělá dobře, ale aby měl v dnešní době člověk všechno zdravé a v bio kvalitě, to snad ani není možné, po tom, jak se někteří lidé k naší planetě chovali, chovají a bohužel chovat budou). Já osobně víc než tu trochu oliváče nepotřebuji.

    Škodlivému tuku se ale ani tak nevyhnu, stačí si koupit "zdravou" cereální nebo müsli tyčinku, nebo jinou oplatku, čokoládku nasáklou levným palmovým olejem, který obsahuje obrovské množství nasycených mastných kyselin. Toto ale zatím nikdo neřeší. Ne, že by se tady v ČR vlastně něco co je zdraví škodlivé vůbec řešilo - možná se udělá trochu humbuk v médiích, ale pak to utichne a lidé nad tím mávnou rukou a dál se stravují naprosto stejně, jako předtím. Narážím i na dovoz kvalitních polských "potravin".

    Bylo by to opravdu na dlouho, jediná rada vhodná pro každého - trochu přemýšlejte o tom, co jíte a pijete. Bez všeho se člověk obejde, ale bez jídla a vody bohužel ne, proto se nás výrobci snaží vzít jako rukojmí, jim nezáleží na našem zdraví, jim záleží na penězích, na Vašem zdraví musí záležet Vám, a máte jen jedno, tak používejte svůj zdravý rozum :-)

    • Re: Pepé 05.02.2013 11:37:24

      Jen bych si dovolil nesouhlasit - je omyl, že olivový olej se hodí na pánev (!) Snáze se přepaluje se všemi z toho plynoucími důsledky. Olivový olej je vhodný pro studenou kuchyni. Pro smažení volit běžný olej. Vyhodit friťák a hranolky, na kterých si pochutnám 1-3x za kvartál, dělám na velké pánvi a čerstvém oleji.

      • Re: Re: Eva 05.02.2013 11:48:33

        Na pánev se použít může, ale nesmí být přepálený ani se z něj kouřit, musí být jen horký (pokud potravina příliš nenasákne, je lepší jí dát do oleje ještě vlažného, aby se předešlo přepálení) pak je vhodný i pro tento účel, a zachová si i prospěšné látky. Naopak přepálit se dá i slunečnicový olej, a z každého přepáleného oleje se uvolňují karcinogeny. Je třeba dávat pozor.

  • reklama Nezadat 05.02.2013 08:50:14

    Připomíná mě to časy totáču:čeho bylo hodně to bylo zdravé a naopak.Jednou živočišný protože náš trakt není stavěn na rostlinný tuk a teď opět změna.Podle mě dobře placena reklama.Dřív se používalo sádlo a mít tu lekařskou péči co je dnes tak by se dožívali ne 80,ale sta let bez problému.

  • Astrud 04.02.2013 22:11:50

    Tento clanek je naprosty nesmysl!!!!!!!!!!!!!!!, prave tyto tuky(rostlinne a margariny, s vyjimkou olivoveho a kokosoveho oleje) zpusobuji poniceni cev ve kterych se nasledkem toho usazuje cholesterol (ktery je naprosto neskodny pro cloveka s neponicenymi cevami). Tyto tuky po zahrani vylucuji free radicals, ktere jsou velice nebezpecne pro lidske telo. Naopak sadlo a maslo, ktere snaseji vysoky zahrev velice dobre, nebezpecne nejsou!!!!!!!! Naopak nas mozek je potrebuje. Samozrejmne v normalnim mnozstvi.

Přidat příspěvek k tématu ???

* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku