Bílkoviny - důležité živiny pro zdraví

Jsou vajíčka škodlivá kvůli cholesterolu, nebo užitečná díky bílkovinám? K čemu vlastně bílkoviny v potravě jsou a najdeme je v každém jídle nebo pouze v některém?

Bílkoviny se musí do těla dodávat stravou. Jsou tedy jednou ze tří základních živin, které jsou ve výživě člověka nezbytné. Za ty považujeme bílkoviny, tuky a sacharidy.

Jejich nedostatek se projevuje poruchami imunity a sklonem k infekcím, poruchami metabolismu, srážení krve, hojení a regenerace, svalové síly, přenosu látek a informací.

Bez bílkovin vůbec není možný život. V těle představují základní stavební kámen. Tvoří svaly a další součásti vnitřních orgánů. Mají nezastupitelné funkce ve formě enzymů, protilátek a faktorů, které se podílejí na srážení krve. Jsou také nutné pro transport různých látek v těle.

Bílkoviny zprostředkovávají přenos informací v těle včetně genetických, řídí látkovou výměnu a udržují vnitřní prostředí organismu. S dostatečným množstvím kvalitních bílkovin souvisí hojení i regenerace tkání.

Živočišné bílkoviny

Vedle množství přijímaných bílkovin je důležitá jejich kvalita neboli biologická hodnota. Bílkoviny o vysoké hodnotě pocházejí z živočišných zdrojů. Jsou to například sladkovodní a mořské ryby, maso jatečních zvířat, drůbež, zvěřina, vejce, mléko a mléčné výrobky.

Vysoká biologická hodnota bílkovin z těchto zdrojů znamená, že jsou plnohodnotné, mají kompletní složení a náš metabolismus z nich dokáže vytvořit všechny bílkoviny tělu vlastní.

Bílkoviny z rostlinných zdrojů takové složení nemají a jsou tzv. nekompletní. Nejhodnotnější se získávají z luštěnin -  hrách, fazole, sója, čočka.

Následky nedostatku bílkovin

Nejvíce jsou nedostatkem bílkovin ohroženi lidé se závažnými nemocemi nebo po úrazech. Dále lidé vyššího věku, pacienti s obtížně se hojícími ranami, pacienti podstupující rozsáhlejší operace nebo agresivní léčbu, jako je například onkologická. Problémy mohou ale také zaznamenat lidé s extrémními stravovacími návyky (vegetariáni, vegani, vitariáni) nebo lidé podstupující amatérské diety.

Při nedostatečném příjmu energie a bílkovin (při částečném nebo úplném hladovění) vzniká podvýživa, což především v případě starých lidí znamená další komplikace. Přidružuje se ztráta svalové hmoty, která společně s podvýživou vede ke ztrátě svalové síly, obratnosti a jistoty v pohybu.

Potřeba bílkovin u zdravého člověka je 0,8 gramů na jeden kilogram tělesné hmotnosti na den.

Bílkoviny - důležité živiny pro zdraví patří do témat
Přidat příspěvek
* Povinné pole

Adresář

Diskuze na téma Zdravá výživa

  • Ilona Kompanová 24.10.2011 09:10 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hledáte způsob, jak zdravě zhubnout? Cítíte se unavení? Mohu zpracovat analýzu stavby Vašeho těla…

  • Elen 25.06.2012 14:06 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    d,den bude mi za 3mesice 42let a chtela bych ,co nejrychleji zhubnout tak 5,6,7kg nejmene do…

  • pavlatko 15.05.2013 09:05 ZHUBNOUT SPOLEHLIVĚ

    Hodně mi pomáhá podpora rodiny a žen, kamarádek v Komunitě 111, zkuste se přidat :)

Píšeme jinde


Zdravě.cz na Facebooku